zaterdag 9 juni 2012

Lactosevrij koken: Ouderwetse Chocolademelk


Het weer zit ook echt niet mee.. Wat is dit nou? Herfstachtige stormen en enorme buien in juni? Dat kan toch niet?

Aangezien ik ook nog eens totaal geen stem meer heb door een verkoudheid had ik een bakkie troost nodig. Lekker de dag binnen blijven is ook wel verstandig. Dus echt een dagje beetje rommelen, hier en daar wat in het huishouden doen, en de Kleine Man lekker laten prutsen met de Xbox.
Afgelopen winter heb ik eindelijk eens het ouderwetse recept voor chocolademelk opgezocht op het web, want wie herinnert zich nu niet het papje van cacao en suiker dat je mocht maken vroeger?

Het is een beetje puzzelen omdat iedereen een andere smaak heeft, maar het basisrecept gaat zo:

Chocolademelk basis

1 kop of mok melk
1:1 theelepels cacaopoeder/suiker
Dus in principe als je 1 theelepel suiker gebruikt moet je 1 theelepel cacaopoeder gebruiken.
Ik doe er drie. Je krijgt dan een iets bittere chocolademelk. Je doet de het cacaopoeder en de suiker in een kop of mok, goed mengen en doe er een klein beetje warm water of melk bij. Roer het geheel tot een papje. Ondertussen verwarm je de melk tot aan kookpunt. Goed roeren tussendoor, anders krijg je vellen. Als de melk warm genoeg is giet je het over je cacao/suiker papje. Roeren en klaar!

Manlief en ik waren er al achter gekomen dat als je een zoetere chocolademelk wilt dat je dan een extra theelepel suiker erbij kan doen. Maar deze keer wilde ik dat eigenlijk niet doen, aangezien we tegenwoordig al zoveel suiker binnenkrijgen (voor kinderen zou ik wel het extra beetje doen, want ze houden niet zo van bitter, Kleine Man vond het na twee slokjes alweer genoeg). Ik had nog pure chocolade over van de chocoladetaart dus ik vond het een goed idee om er iets mee te doen.

Hier volgt het recept voor een lactosevrije chocolademelk!


Lactosevrije Chocolademelk

Voor 1 persoon
 
1 mok Alpro soja Ongezoet (rode verpakking)
3 theelepels cacaopoeder
3 theelepels suiker
1 stukje pure chocolade van ongeveer 10 gram

Bereidingswijze
Meet de melk af in een mok. Doe dit in een steelpannetje. Verwarm de melk tot bijna kookpunt en roer af en toe om vellen te voorkomen. Ondertussen doe je de cacaopoeder, suiker en het stukje chocolade in dezelfde mok. Even roeren en een beetje warm water om het mengsel tot een papje te maken. Giet de warme melk over het papje, en roer het geheel goed door. Serveer eventueel met een toefje slagroom. Gebruik dan Campina Topping (plantaardige basis, lactose gereduceerd).

Geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx