zondag 2 september 2012

Simpel Leren Haken Deel 1: Introductie


Hallo en welkom!

In de komende weken ben ik van plan een paar blogposts te maken die samen een haakcursus vormen. Er zijn aardig wat cursussen op het net te vinden, maar ik denk dat ik het op een andere manier aanpak. Ik hoop dat je mijn cursus wilt meemaken en je wat leuke weetjes of nieuwe dingen kunt oppikken hier. De cursus is bedoelt voor de echt beginner, maar ik hoop dat de meer ervaren haaksters ook van deze cursus zullen genieten.

De cursus zal de algemene informatie over gereedschap, garens, het lezen van patronen, het maken van haaksteken en het afwerken van gehaakte werkstukken bespreken. Daarnaast zullen wat meer theoretische onderwerpen zoals stekenverhouding en garens vervangen behandelen. Ik zal ervoor zorgen dat waar nodig is de tekst verduidelijkt zal worden door foto’s.

In de komende twee posts zal ik starten met algemene dingetjes die je “moet” weten voordat je met een werkstuk begint. Daaropvolgend zullen verschillende haaksteken behandeld worden. Tussendoor zullen natuurlijk ook methodes voor afwerken en het mooi maken van haakwerk behandeld worden.

Wat ik denk ik anders doe dan andere cursussen is dat ik ervoor ga zorgen dat na de besprekingen van een haaksteek er een patroon bij zal zitten waarmee je de geleerde steek kunt oefenen. Hiervoor kun je zelf spelen met een haaknaald en garen naar keuze en ik denk dat dit een goede aanpak is om je de basisvaardigheden van het haken aan te leren. Beter dan alleen een steek behandelen en je zelf te laten zoeken naar een patroon waarin de steek gebruikt wordt. Daarnaast zijn er in mijn ogen een paar steken die weinig gebruikt worden in patronen en die mogen wat mij betreft ook eens in de schijnwerpers!

De cursus zal gewoon in de lijst met berichten staan op mijn blog, maar zal ook een eigen pagina hebben. De tabjes linksboven zullen gereserveerd zijn voor alle delen van de cursus. Dit maakt het makkelijker om alle delen terug te vinden. De patronen zullen ook los bij de lijst “Patterns/Tutorials” terechtkomen. En ja, zoals je ziet, dit gaat in het Nederlands geschreven worden. Je vindt dus alles terug onder het tabblaadje “Simpel Leren Haken”

Nog 1 nachtje slapen en dan begint de cursus echt. Ik zou zeggen, snor wat simpel garen op plus een haaknaald in de komende week en ik zie je morgen hier op dezelfde plek terug voor het allereerste deel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx