vrijdag 17 januari 2014

Leer Tunisch haken: Een platte cirkel

Les gemist? Hier vind je alle lessen!

Voor de tutorial van vandaag ga ik er van uit dat je les over meerderen en tunisch haken in het rond hebt gelezen!

Hoe haak je een platte cirkel?

Ik heb ooit een muts in elkaar gefrutseld op de Tunische manier. Ik deed eigenlijk maar wat.. Ik kon namelijk geen muts naar mijn smaak vinden en ook Ravelry bood geen uitkomst! En alles wat Tunisch gemaakt was, was met delen aan elkaar naaien (teveel werk) of dat je bij de rand begon (een ketting met heel veel lossen zonder draaien aan elkaar krijgen vind ik nog steeds moeilijk!).
Er was niks te vinden waar je een muts van bovenaf begon.

Maar nu wel!

Ik groef in mijn geheugen wat ik toen gedaan had, want dat was voor mijn tijd dat ik alles noteerde voor ontwerpjes...

Nu heb ik een patroon gemaakt voor een muts bijpassend bij de "gebreide" col.

In deze korte tutorial laat ik je zien hoe je van bovenaf een muts of een platte cirkel kan maken!



Maak een schuifknoop


Maak 3 lossen en sluit deze tot een cirkel.
Maak in deze cirkel 6 vasten en sluit de ronde.


Hier zie je hoe je in deze ronde je Tunische steken kunt opnemen. Je neemt je eerste lus op in de steek, en de volgende lus tussen de steek. Na een startronde met 6 vasten heb je na deze ronde 12 Tunische steken zoals in de algemene basistoer.


Dit is hoe het er dan uit gaan zien! Je kunt dan je volgende ronde beginnen door bij je eerste lus verder te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx