dinsdag 23 december 2014

Tutorial: Stiffen or Harden Crochet Projects



*Scroll down for the English version*

Heb je de bal al gemaakt? Zo kun je hem afmaken!

Na jaren haken en jaren patronen schrijven zou je toch zeggen dat dat haken gesneden koek zou zijn. Toch?
Nou ja, niet alles. Zo klunsde ik enorm met het opstijven van mijn kerstprojectjes waardoor mijn planning en projecten een beetje in de soep liepen. Oeps.

Maar "door schade en schande wordt men wijzer" en schrijf ik nu een kleine tutorial over het opstijven van haakwerk.

Want ik heb een beetje lopen spelen met de opties die ik hier thuis heb en ik ben gaan zoeken en vragen op het net.

Hoe stijf je nu het beste katoenen haakwerkjes op?

Optie 1: Ik gebruikte al een paar maal Crack Free (poeder in doos) en heb daar goede resultaten mee geboekt. De laatste keer schoot ik uit met de hoeveelheid poeder dus het ging een pietsie mis.

Wat doe je ermee: Je lost 2 eetlepels op in 1 dl koud water. Goed roeren. Daarna doe je er kokend water bij tot je een heldere oplossing hebt. Doop je haaksels er in en pin ze vast met ROESTVRIJE pins (jaja wijze les).

Optie 2: Suikerwater! Ik heb het gedaan, maar ben er nog niet tevreden over. Je lost suiker op in heet water in een verhouding van 1:1 (ik gebruikte op aanraden een eierdopje). Goed je project er in dopen en opspelden. Niet in de buurt van katten want dan krijg je een harig haakwerkje....

Optie 3 (die moet ik nog proberen): Houtlijm. Ook 1:1 schijnt een superhard resultaat te geven. De reden dat ik het nog niet geprobeerd heb is omdat ik het helaas niet in huis had en je kunt het erna niet meer wassen.

Ik ga zeker nog meer experimenteren met haaksels opstijven, maar hebben jullie nog tips?

xx
Barbara 
~ Follow me on Facebook - Twitter - Instagram ~



~~~~~~~~~~~~

Did you crochet the ball? Here's how to finish it!

After years of crocheting and designing patterns you should be able to demystify every aspect of crochet, right? I thought I would! But I was wrong haha! I messed up the stiffening of my Christmasprojects pretty bad and had to start over but hey, I learned from it!

Because of the lessons learned I thought it would be wise for myself (otherwise I tend to forget!) to write up this tutorial, because the last few days I got some pretty good hints and tips about stiffening up crochet projects and it is always good to write down the advice you get.

How to stiffen or harden crochet projects!

There are a few options out there. Here's a top 3 of most used techniques

Option 1: Using starch. Take 2 tablespoons and 100 ml of cold water. Mix and add boiling water until clear. Let cool and dunk your project into it. Squeeze out excess and pin to dry. It takes about a day to dry completely.

Option 2: Using sugar. Make a sugar water mix with a ratio of 1:1 (I used an egg cup). Put project into it, squeeze out and pin. It takes 2-3 days to dry completely! I found it a bit sticky though...

Option 3: Using wood glue. You can mix the glue with water in a 1:1 ratio and dip into it. Let dry. This is the most permanent option of the three. You cannot wash this out!

So I am definately going to experiment with all options (I used option 1 and 2).

Are there any other ways you can think of?

xx
Barbara

~ Follow me on Facebook - Twitter - Instagram ~

1 opmerking:

  1. Ik gebruik houtlijm van de Action.Deel houlijm,deel warm water.Perfect!

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx