woensdag 28 januari 2015

Lactosefree Cooking: Overnight Oats




Vanochtend begon niet al te best: ik gleed van de onderste treden van de trap (en scoorde een tweetal blauwe plekken) en de stoppen sloegen door door het koffiezetapparaat. Aargh. Gelukkig kon ik mijn ontbijt zo uit de koelkast pakken! Sinds afgelopen weekend ben ik een nieuw ontbijt experiment begonnen nadat ik van een tweetal vriendinnen hoorde dat dit de perfecte oplossing was voor altijd-rennende-vliegende-nooit-tijd mensen. En altijd honger.
Nu heb ik dat zo vaak met mijn lesgeefdagen. Ik vlieg door de school en echt zitten is er niet bij. Dit ontbijtje zet je de avond ervoor in de koelkast en haalt het er 's ochtends uit.

Men neme:
6 eetlepels havervlokken
lactosevrije melk of amandelmelk of sojamelk
bevroren vruchtjes (bessen/aardbeien/frambozen)

Doe de havervlokken in een kom (of bakje of pot om mee te nemen)
Vul aan met melk tot het net onder staat.
Doe de bevroren vruchtjes er overheen.

Zet afgedekt in koelkast, laat het een nacht wellen en klaar!

Het is echt lekker!

Variatie tips die ik al wel gehoord heb maar nog moet proberen:

warm met een eetlepel pindakaas net voordat je het gaat eten en met banaan (klinkt heerlijk!)
met kaneel en appel ('s ochtends toegevoegd na het wellen)
een eetlepel chia zaadjes er door heen roeren voordat je het gaat eten
's ochtends verse vruchten toevoegen

Ik heb nog meer lactosevrije recepten hier staan, maar het moet nodig afgestoft worden! 

~~~~~~~~

This morning was not the best for me: I misstepped on the stairs and slided on my bum from the last four steps. Ouch! I think I have the bruises to show for it... Right after that electricity switched off after I turned on the coffee machine! I got that fixed and I was glad that the only thing I needed to do to really start my day was grab a bowl of oats out of the fridge. Aaaah bliss. After a few friends of mine were discussing overnight oats/oats breakfast as a great start of the day and a great way to not be hungry all the time I thought it would be worth a try. It's delish. It's easy. It's FAST. Never mind the always-on-a-hurry feeling, this will really cheer you up!

You'll need
6 tablespoons of oats
lactose free milk
frozen fruit
a bowl

Put the oats into the bowl.
Add milk until covered.
Add some frozen fruit (such as blueberries/strawberries/red berries)

Put cling wrap on top of it (or use a plastic bowl with lid if you want to take it along to work)
Put in fridge for the night and in the morning it is done! Nice soft oats and the taste of the fruits will be in the milk. Yum!

Variations I've head but not yet tried

warm with pieces of banana and a tablespoon of peanutbutter
with cinnamon and apple (add in the morning)
fresh fruit added just before eating
a tablespoon of chia seeds just before eating.


Gosh, it has been quite some time since my last lactose free recipe, but my intention is to keep it up and post more often!

3 opmerkingen:

  1. Ik eet het al heel lang. Tegenwoordig af en toe ook met zelfgemaakte havermelk.
    De chiazaadjes roer ik er ook 's avonds al door.
    Als ik het met kaneel en stukje appel eet, gaan die er ook 's avonds al door. Blijft prima.
    Je kunt dan 's morgens meteen aanvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Karin voor de tip! Vanochtend had ik er banaan door heen gedaan maar ik merkte dat de smaak nu heel flauwtjes was. Ik ga zeker de appel en kaneel er een keer s avonds doorheen doen!

      Verwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx