donderdag 24 maart 2016

Review: Furls Odyssey Crochet Hook

 



*I am not financially compensated for writing this review. I give my honest opinion about this crochet product!*


Afgelopen juni deed ik mee met de pre-order voor deze prachtige haaknaald, de Furls Odyssey. Ik had mezelf van de lente getrakteerd op een Candy Shop haaknaald en opeens kwam er een nieuwsbrief in mijn mailbox dat ze deze "beauty" gingen produceren en dat je hem alvast kon bestellen.

Daar hoefde ik geen twee keer over na te denken!
Want:
a) ik houd van metalen haaknaalden
b) dit is de budget versie van Furls


Lang wachten, problemen met de productielijn, nog langer wachten, nog meer problemen maar zo half juni belde de postbode aan!

Ik was verliefd.

Wat zijn de details bij deze naald?
Het was echt wel even wennen want het grootste verschil met mijn andere Furls haaknaald en mijn geliefde Tulip Etimo haaknaalden is het gewicht.
Hij is best wel een pak zwaarder. Je voelt hem echt als je hem weegt met je hand.
Maar ik liet me niet tegenhouden!
Ik moest even wachten op het juiste project aangezien ik een 4 en een 5 had besteld, maar ik ging voor mijn vest met de 5 aan de slag.

Hij haakt heerlijk. Aan het gewicht was ik zo gewend. Ook het draaien dat je net wel even moet doen met dit merk haaknaalden was gemakkelijk. Hij glijdt niet uit mijn vingers en de draad pakt hij perfect op en glijdt er makkelijk weer af. Het handvat en het bovenste gedeelte zijn een mooi geheel en daardoor werkt hij heel goed.

Je kunt hem zowel als een pen en als een mes vasthouden. Beiden heb ik geprobeerd en het is echt geen probleem.


Een topper!

Ik zet even de voors en tegens op een rijtje:

Voor:
- De naald is 1 geheel en dus superstevig
- Zo een mooi design, heel strak en modern
- Hele gladde kop
- Fijne vorm die goed in mijn hand past
- Dit is het instapmodel van de Furls, als je wel kwaliteit wil, maar geen Candy Shop of een houten kan permitteren is deze naald perfect

Tegen:
- Ik kan me voorstellen dat bijna 30 dollar voor een naald nog steeds boven het budget van de meeste haaksters zit, maar dit is een toppertje en een mooie kans om een goedkopere naald van Furls toch te kunnen kopen
- Het gewicht, ik kan me best voorstellen dat niet iedereen aan het gewicht kan wennen

- Er staan geen maten op. Dit nadeel weegt voor mij het zwaarst...... aangezien ik ze niet in het originele doosje houd (daar kun je aan de onderkant aangeven welke maat er in zit). Ik heb ook geprobeerd te kijken of je een normaal metertje kan gebruiken maar dan kom ik een halve maat groter uit. In plaats van dat ik 5 mm zou moeten meten, past hij alleen in de 5,5. Dan vind ik het toch te tricky om halve maten te kopen! Iemand een idee? Ik zou heel graag meer van deze naalden kopen maar om deze reden durf ik eigenlijk nog niet.

Neutraal:
- Ik weet nog niet of ik de naald goed blijf vasthouden in het geval van zweethanden/vingers, maar dat kan ik jullie van de zomer vertellen..


Voldoet deze Furls aan de "Furls Promise"?  Ja, je maakt er veel regelmatige steken mee en ja, je hebt echt veel minder last van je handen en vingers. Ik kan hier langer mee haken dan met mijn Etimo.
Chapeau Furls voor dit prachtige staaltje haaknaaldenontwerp!



~~~~

Last June I got a newsletter from Furls and inside was a stunning picture of their new crochet hook, the Furls Odyssey. A few months before I ordered a Candy Shop hook from them and fell in love with their hooks. So after a bit of pondering I decided to jump in an participate in my first ever pre-order!

Two things got me to the decision of doing it:
a) it has a metal head
b) this is the budget version of the Furls brand.

I had to wait long long long. There were a few problems with the packaging and the mailing service but around mid June the mailman ringed at my door!

I fell in love instantly. The design is so smooth and stylish.


The main thing what I noticed when I started to use the Odyssey was its weight. It is quite a bit heavier than a normal crochet hook. You can really feel the weight when you are holding it in your hand. But that didn't stop me!
I had to wait until I could start using the Odyssey from start to finish for a project but when I got working on my vest it was the 5 mm I used exclusively for the last weeks.


It works like a dream. I got used to the weight in no time. The little twist you need to use for a Furls was a no-brainer, it was super easy to get used to.  It picks up the yarn perfectly and slides smoothly in the loops and stitches. The handle fitted perfectly in my hand and I noticed I can use this hook both as a knife and a pen. It works brilliantly! 

It's a winner!

These are in short the pros and the cons:

Pro:
- The needle is two parts but is seamlessly put together (very sturdy)
- It is such a sleek design, very modern (I love it)
- The head and shaft are nice and smooth
- The overall shape fits nicely in my hand 
- It's cheaper than the other Furls hooks (Candy Shop and wooden)

Cons:
- If you are on a tight budget I think 30 dollars is a bit too much (but you get super quality)
- The weight if you are sensitive to the difference in weight between a normal hook and this hook.
- There are no size indications on the hook itself. This is for me the major factor in not buying more sizes right now. I tried to measure my 4 and 5 mm with a needle gauge but it measures half a size bigger with both. How to keep them apart? If you know which full sizes you have it won't be a problem but when you are getting half sizes I think it will be a problem.

Undecided:
- How will this work in summer with sweaty hands? Don't know yet if it will be a con, will it stick with sweaty fingers?

 So in short, does this hook live up to the Furls promise? Yes it does! You have more consistency in your stitches, you have less fatigeu in your hands, fingers and arms, and the design is just superb.
Well done Furls!!



xx
Barbara

3 opmerkingen:

  1. Kan je niet op de onderkant een klein rond stickertje plakken met de juiste maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zat ik wel een beetje aan te denken, maar aangezien de onderste helft heel glad is weet ik niet hoe lang het zal blijven zitten. Ik zat ook al te denken om er dan bijv. nagellak overheen te doen maar ik weet niet of dat misschien een verkeerde reactie aangaat met het plastic. Ik heb de vraag ook al bij Furls zelf neergelegd en ik hoop daar een reactie op terug te krijgen!

      Verwijderen
  2. Hallo Barbara. In je blog over de candy zei je dat de maat groter leek. Hoe zit dat met de Odessey? Ik ben voornemens om er een te kopen maar wil dan wel de juiste maat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx